7.6.2023 bolo rokovanie Zhromaždenia delegátov OSBD. Zhromaždenie zhodnotilo výsledky družstva za rok 2022 v oblasti správy, ekonomiky a hospodárenia družstva. Prerokovalo správu o práci Predstavenstva OSBD a správu o činnosti družstva. Schválilo ročnú účtovnú závierku, rozdelenie a použitie hospodárskeho výsledku a prijalo rozpočet družstva na rok 2023 a plán hlavných úloh.
Delegáti vopred dostali k dispozícii podrobné písomné materiály o hospodárení družstva, plnení prijatých uznesení a smerovaní družstva. Výsledky družstva za rok 2022 boli hodnotené i napriek zložitej situácii súvisiacej s pandémiou a energetickou krízou pozitívne. Družstvo splnilo stanovené úlohy vyplývajúce z ostatného Zhromaždenia delegátov.
Činnosť družstva ako správcovskej organizácie bola v súlade s našim poslaním, príslušnými zákonmi a Stanovami OSBD. Výrazom dobrej práce družstva je zabezpečovanie všetkých úloh vyplývajúcich zo zákonov v oblasti hospodárenia, ochrany majetku, ochrany osobných údajov, požiarnej ochrany, revízií, obnovy a rekonštrukcie domov a zariadení v nich, ako i zabezpečovanie úloh vyplývajúcich z energetických, metrologických, požiarnych a ostatných zákonov a nariadení.
Výsledkom hospodárskej činnosti družstva bolo dosiahnutie kladného hospodárskeho výsledku. Podstatné bolo, že výsledok bol dosiahnutý nie z príspevkov na správu, ale ostatných aktivít družstva. Hospodársky výsledok po zdanení bol prerozdelený do jednotlivých fondov družstva vrátane Fondu členských vzťahov.
Družstvo spravuje v súčasnom období takmer 8.600 objektov pozostávajúcich z bytov, nebytových a spoločných priestorov a garáží. Družstvo nemá žiadne záväzky voči štátu, ani dodávateľom. Je spoľahlivým obchodným partnerom dodávateľských organizácií. Je trvale platobne schopné. Má vytvorené podmienky, aby mohlo domom ktoré spravuje poskytovať v prípade potreby i finančnú výpomoc. Je technicky, personálne i ekonomicky pripravené plniť všetky úlohy súvisiac so správou.
Náročnou oblasťou, s ktorou sa družstvo muselo v záujme efektívnej činnosti družstva vysporiadať, bola oblasť zvyšovania nákladov spôsobených enormným nárastom cien energií a služieb. Takmer u všetkých služieb išli náklady smerom nahor. Priamo na OSBD je to teplo, elektrina, voda, dane, poplatky, poštovné, spoje, mzdy, poistenie a iné náklady plynúce zo zákonov. Preto aj my sme museli pristúpiť, v súlade so zmluvou o výkone správy, k objektivizácii poplatku za správu. Správa musí byť financovaná z poplatkov a nie z finančných prostriedkov družstva.
Družstvo veľkú pozornosť venovalo novému elektronickému doručovaniu vyúčtovania služieb. Digitalizácia v celej našej spoločnosti postupuje nebývalým tempom. V tomto smere nemôže zaostávať ani naše družstvo. Systém, ktorý sme zaviedli na prechodné obdobie, rieši doručovanie tromi spôsobmi. Elektronicky prostredníctvom portálu www.najomne.sk, mailom, osobným prevzatím na OSBD resp. doručenie poštou.
V budúcom období bude potrebné prejsť v plnom rozsahu len na elektronické doručovanie. Samozrejme, že budú zohľadnené určité špecifiká, najmä u starších ľudí, ktorí nemajú zatiaľ možnosť elektronickej komunikácie.
Na záver rokovania delegáti prijali uznesenia, medzi ktorými sú aj niektoré najaktuálnejšie úlohy na ktoré v nastávajúcom období družstvo musí orientovať pozornosť.
- Pokračovať v obnove domov, výmene výťahov, rekonštrukcii rozvodov energií, rádiovom odpočte energií a pod.
- V plnom rozsahu zabezpečiť úlohy vyplývajúce z Vyhlášky 503/2022 k novému spôsobu rozúčtovávania nákladov za tepelnú energiu.
- Urýchlene ukončiť vyregulovanie rozvodov TV a ÚK.
- Pokračovať v riešení možnosti preradenia odberu elektrickej energie v spoločných priestoroch a výťahoch do sadzby D.
- Vytvárať podmienky na realizáciu projektov na úsporu energií budovaním slnečných kolektorov na predohrev vody a na budove OSBD realizovať pilotný projekt fotovoltiky na vlastnú výrobu elektrickej energie.
- Urýchliť proces elektronickej komunikácie medzi správou družstva a bývajúcimi, elektronického doručovania písomností vrátane elektronického doručovania vyúčtovania služieb. Za rok 2023 realizovať s prihliadnutím na mimoriadne situácie v plnom rozsahu doručovanie v zmysle schválených zásad.
- Riešiť oblasť zvyšovania nákladov realizáciou racionalizačných opatrení. Zabezpečiť spoľahlivé financovanie správy a činnosti OSBD.
Zhromaždenie delegátov konštatovalo, že výsledky družstva sú odrazom nastavenia a dlhodobého udržiavania režimu maximálnej hospodárnosti vo všetkých oblastiach činnosti družstva. Sú odrazom dobrej práce nielen funkcionárov a zamestnancov družstva ale aj delegátov Zhromaždenia delegátov, zástupcov vlastníkov, koordinátorov v jednotlivých domoch a všetkých ostatných, ktorí pracujú v prospech družstva. Prijmite všetci úprimné poďakovanie za Vašu prácu.
Teodor Palkovič
Predseda predstavenstva